بررسی عصر آخرالزمان _ قسمت 1
انتشار مطلب با ذکر منبع موجب خشنودی خداست
بسم الله الرحمن الرحیم
«اسلام و ایمان، غریب مى شود، همان طور که در ابتدا غریب بود»،
«مساجد از نظر ظاهرى آباد، ولى از نظر هدایت خراب هستند»،
«انسان دین خود را مى فروشد، به گونه اى که ممکن است صبح مؤمن باشد و عصر کافر شود یا عصر، مؤمن باشد و صبح کافر گردد»،
«جو عمومى و حاکم، جو کفر و بى دینى است ؛ به گونه اى که حتى بعضى از مؤمنان را نیز متزلزل کرده و به کفر دعوت مى کند»،
«ملت هاى دیگر از ادیان خود، گمراه مى شوند»،
«هر کس که پرچم گمراهى بلند کند، هوادارانى خواهد یافت»،
«با عقاید اسلامى - حتى ایمان به خدا - به طور علنى برخورد مى شود»،
«شنیدن حقایق قرآن، بر مردم گران آید ؛ اما شنیدن باطل آسان است»،
«مردم نسبت به وقت نماز، بى اعتنا مى شوند»،
«بدعت ها ظاهر و زیاد شود»،
«حلال، حرام شود و حرام، حلال» و ... [5]
با توجه به مفاهیم گنجانده شده در این جملات مبین، نشان از این است که در زمان اخر الزمان پس رفت اعتقادی افراد، ظاهر سازی افراد برای دین داری و رنگ باختن برخی مردم از دین رایج می شود.
امام علی (علیه السلام) میفرمایند:
« یکون حیره و غیبه تضل فیها اقوام و تهتدى فیها آخرون»؛
«غیبت و حیرتى پیش خواهد آمد که گروه هایى گمراه مى شوند و دسته اى دیگر هدایت مى یابند».[6]
به طور کامل وضعیت دیندارى در آخرالزمان سخت و شکننده و میزان رویگردانى اغلب مردم از دستورات الهى، زیادتر است.
این مسئله دلایل مختلف اى مى تواند داشته باشد، از جمله:
1. تحریف در اموزه های دینی: برپایی گروه ها و ادیان مختلف که از حقانیت، معنویت و سخنان راستین اسلام عاری اند و با جهالت و تفکر نکردن در میان امت ظاهر می شود.
2. ظواهر فريبندهی دنياي امروز؛ شايد به جرئت بتوان گفت، عامل اصلي و مهمتر در سختي دينداري در دورهی آخرالزمان، وضعيت فرهنگي دنياي مادي است.
غولهاي ارتباط جمعي و رسانهاي، از يك طرف، به شدت با اسلام درگير شدهاند و با انواع تخريبها و تحريفها و سياه نمايي ها، سعي بر آن دارند كه چهرهی خشن و سياهي از اسلام نشان دهند و در اين كار، چنان ماهرانه و شيطنتآميز واقعيتها را تحريف و تخريب ميكنند كه حتي برخي از مسلمانان نيز دچار ترديد میشوند و گاه از دين خود شرمنده ميشوند، و از طرفي ديگر، ظواهر دنيا را چنان فريبنده و زيبا جلوه میدهند و انواع فساد و فحشا را در جامعه پخش ميكنند، به گونهاي كه مردم در كنترل كردن اميال و غرايز خود بايد مجاهدت و تلاش فراوان بكنند. بازار فسادهاي مالي و اخلاقي، چنان گرم میشود كه برخي، همه چيز را به فراموشي میسپرند و حتي انسانيت را نيز زير پا قرارمیدهند و سخن از حيوان مدرن ميگويند و معتقد میشوند که انسان يكي از اقسام حيوانات است نه بيشتر!
روشن است كه با فساد علني دنياي امروز، حفظ دين و معنويت، بسيار مشكل است.
البته هرچند حفظ دين و عمل به وظيفه، در دنياي پرتلاطم و سراسر ظلم و فساد، كاري دشوار است، ولي پاداش انسانهاي متدين و دينمدار نيز افزون است. در روايتي پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله وسلم) فرمودند: «به زودي گروهي بعد از شما ميآيند كه يك نفر از آنان، اجر پنجاه نفر از شما (صحابه) را دارد».
اصحاب گفتند: «يا رسولالله! ما با تو در بدر و اُحد و حنين شركت داشتيم و قرآن در ميان ما نازل شد».
پيامبر اکرم فرمودند:
«اگر بر شما وارد ميشد آنچه آنان تحمّل ميكنند، مانند صبر آنان صبر نميكرديد». [7]
مؤمنان آخرالزمان، به فرموده ی امير مؤمنان علیه السلام : در كارها و فداكاريهاي نيك و بزرگ مسلمانان صدر اسلام شريك اند. [8] و اينان، كساني هستند كه پيامبر، آنان را برادر خود خوانده و آرزوي ديدار آنان را کرده است [9] و افرادي هستند كه خداوند، آنان را اولياي خود خوانده است [10] و پيامبر در حق آنان فرمود: «خوشا به حال صابران در غيبت كه اينان حزب الله هستند». [11]
اگر حفظ دين در اخر الزمان دشوار است به همان نسبت به عوامل و زمينه هاي ديندار شدن نيز بهتر و بيشتر فراهم است. براي نمونه در هيچ زماني به اندازه زمان ما ابزار و وسايلي كه بتوان به كمك آنها دين را شناخت فراهم نبوده است: مانند كتاب،رسانه های صوتی تصویری و نيز گسترش دانش و معارف . اگر در گذشه شخصي براي استماع حديثي فرسنگهاراه سمت بيابان را طي مينمود امروز با زدن چند كليد رايانه و يا مراجعه ساده به كتابها و نيز امواج راديويي و تصويري و... ميتواند به همان اطلاعات دسترسي پيدا كند.
علاوه بر آن كه مردم آخر الزمان ازعقل و هوش بيشتري برخوردارند.
از امام سجاد(علیه السلام) نقل شده كه فرمودند:
خداوند آيات سوره توحيد و نيز اول سوره حشر را براي مردم آخر الزمان نازل كرده است.
چرا كه مردم آخر الزمان از عقل و بينش بالاتري برخوردارند، بنابر اين از اين جهت هيچ بيعدالتي صورت نگرفته است. از زاويه ديگر ايمان در آخرالزمان ارزش بيشتري نيز دارد.
بنابراین در این دوران عده اى از مردم، به اوج تقوا و دین دارى رسیده و به آن پایبند هستند. اینان یاران و دوستداران حضرت مهدى عج الله تعالی فرجه الشریف هستند و تلاش مى کنند تا زمینه ظهور و قیام آن حضرت را فراهم سازند و جامعه را آماده کنند.
در پایان خوب است که سخنی از حاج اسماعیل دولابی را یاد اور بشویم. ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ:
ﻣﺜّﻞ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺍﻟﺰﻣﺎﻥ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﺪﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ۴ ﭘﺴﺮ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺗﺎﻗﯽ ﺣﺒﺲ می کند ﻭ می گوید ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺍﺗﺎﻕ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﻣﻦ ﻣﯿﺮﻭﻡ ﻭ ﺑﺮﻣﯿﮕﺮﺩﻡ.
ﺍﻣﺎﺧﻮﺩ ﻣﯿﺮﻭﺩ ﭘﺸﺖ ﭘﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺑﭽﻪ ﻫﺎﯾﺶ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﯿﮑﻨﺪ.
ﺍﺯ ﻧﺒﻮﺩ ﭘﺪﺭ ﺳﻮﺀ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﻭ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺑﻪ ﺑﻬﻢ ﺭﯾﺨﺘﻦ ﺍﺗﺎﻕ ﻭﺷﺮﺍﺭﺕ؛ ﭘﺴﺮﺍﻭﻝ
ﭘﺴﺮﺩﻭﻡ ﮐﻪ ﻣﯿﺒﯿﻨﺪ ﭘﺴﺮ ﺍﻭﻝ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﯿﺮﯾﺰﺩ ﻭﺷﺮﺍﺭﺕ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﻣﯿﻨﺸﯿﻨﺪ ﻭ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺑﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﮐﺮﺩﻥ ﮐﻪ ﺑﺎﺑﺎ ﺑﯿﺎ ﺑﺎﺑﺎﺑﯿﺎ!
ﭘﺴﺮﺳﻮﻡ ﮐﻪ ﺍﺻﻼ ﭘﺪﺭ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﺧﻮﺩ ﺳﺮﮔﺮﻡ ﻣﯿﺸﻮﺩ؛
ﺍﻣﺎ ﭘﺴﺮﭼﻬﺎﺭﻡ ﮐﻪ ﺩﯾﺪﻩ ﭘﺪﺭ ﭘﺸﺖ ﭘﺮﺩﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﺮﺗﺐ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﺗﺎﻕ ﻭ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﻧﯿﺎﻣﺪﻥ ﭘﺪﺭ ﻧﯿﺴﺖ، ﺍﻭ ﻣﯿﺪﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﭘﺪﺭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﯿﺒﯿﻨﺪ ﭘﺲ ﺑﺎﺧﻮﺩ ﻣﯿﮕﻮﯾﺪ ﻫﺮﭼﻪ ﻫﻢ ﭘﺪﺭ ﺩﯾﺮﺗﺮ ﺑﯿﺎﯾﺪ ﻣﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﻣﯿﮑﻨﻢ ﻭ ﭘﺪﺭ ﻫﻢ ﻣﺮﺍ ﻣﯿﺒﯿﻨﺪ، ﺩﺭﻋﯿﻦ ﺣﺎﻝ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺁﻣﺪﻥ ﭘﺪﺭﻧﯿﺰ ﻫﺴﺖ.
ﺁﺭﯼ ﺍﯾﻦ ﻣﺜﺎﻝ ﺩﻗﯿﻘﺎ ﻣﺜﻞ ﻣﺎﺳﺖ!
ﻣﺮﺩﻡ ﺁﺧﺮﺍﻟﺰﻣﺎﻥ!
ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﺍ ﺑﻬﻢ ﻣﯿﺮﯾﺰند؛ ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﺍﺻﻼ ﺁﻗﺎ ﺭﺍﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﺧﻮﺩشان ﻣﺸﻐﻮل می شوند؛ ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﻫﻢ فقط ﺩﺭﻣﺴﺠﺪ ﺑﺴﺖ می نشینند و می گویند ﮐﻪ ﺁﻗﺎﺑﯿﺎ ﺁﻗﺎﺑﯿﺎ، اما ﺑﺪﻭﻥ ﻫﯿﭻ ﺣﺮﮐﺘﯽ، و دسته ی چهارم شروع می کنند به منظم کردند جامعه، ان شاءالله که ما جز عده چهارم باشیم.
منابع:
[1] كمال الدين، ج2، ب 45 ، ح4
[2] بحار الانوار 52 / 235
[3] امام صادق علیه السلام
[4] میرزاحسین نوری،مستدک الوسائل ،بیروت، مؤسسه آلبیت، سال 1388، ج 12 ص 33.
[5] تمامی احادیث از کتاب پرسش های مهدویت
[6] الغیبه نعمانی، ص104؛ تاریخ غیبت کبری، ص246.
[7] بحار، ج52 ،ص130، ح26
[8] بحار، ج52، ص131، ح32
[9] بحار، ج52، ص133، ح36
[10] بحار، ج52، ص143،ح59
[11] بحار، ج52، ص143، ح60